loading...
مـهـدے دانــلود
مسعود گلی بازدید : 273 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

همانطور که میدانید بنابر حدیث معروف امام زمان (عج) که فرمودند : ما بر تمامی احوال و اوضاع شما آگاهیم و چیزی از شما بر ما پوشیده نیست. روزهای دوشنبه و چهارشنبه اعمال ما بر ایشان عرضه میشود و از انجام امور صالحی که انجام داده ایم خوشحال میشوند و ما را  دعا میکند و از اموری که مطابق فرموده ی خدا و رسول (ص) نباشد اندوهگین میشوند و علاوه بر دعا برای اصلاح ما ، حتی ایشان برای ما اشک میریزند. امیدواریم که هیچ مسلمان و خصوصا شیعه ای موجب ناراحتی قلب حضرت ولی عصر (عج) نشود و از کارهای ناپسند خویش توبه کند و به سمت خدا بازگردد.

امام زمان (عج) از ما انتظاراتی دارند که در یک کلام میتوان گفت از ما عمل به قرآن کریم را میخواهند و در تشرفاتی که در برخی روایات معتبر آمده میتوان مواردی را بازگو کرد که منافاتی با قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار علیهم السلام ندارد.

1-دعا برای فرج بعد از ذکر مصائب سیدالشهداء علیه السلام در مجالس عزاداری

2- قسم دادن خداوند به حق حضرت زینب (س) جهت تعجیل در امر فرج

3- احترام به پدر و مادر ، زنده باشند یا مرده و نیکی کردن به آنها

4- داشتن عدل و انصاف

5- خواندن نماز در اول وقت

6- توجه به فقرا و دستگیری از آنها

7- خدمت به اهل بیت علیهم السلام و خدمت به دین و رد فرقه های ضاله و ساختگی

8- خدمت به خلق خدا و مردم

9- اشک بر اباعبدالله الحسین علیه السلام و زیارت آن حضرت

10- توبه و دوری از گناه و گناهکار و دوری از دروغ

11- داشتن حجاب و حیاء به خصوص برای بانوان

12- کسب مال حلال و پرداختن خمس

امیدواریم  که جامعه ی مسلمان و شیعه با انجام واجبات و ترک محرمات و گناهان ، در زمینه ی جهاد با نفس پیروز باشد و خانواده و محیط پیرامون زندگی خود را با امام زمان (عج) بیشتر آگاه کند.

مسعود گلی بازدید : 286 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

بر مبنای روایات ، اصل واقعه ظهور یک امر حتمی و تردید ناپذیر است اما زمان وقوع آن یک زمان معین نیست ، بلکه امکان دارد دچار تاخیر یا تعجیل شود.

امام صادق علیه السلام درباره نقش دعا در تعجیل فرج فرمودند :وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد ، چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند ، خداوند متعال به حضرت موسی و هارون وحی فرمود که آنها را از دست فرعون نجات دهند واین در حالی بود که از چهارصد سال عذاب ،صد و هفتاد سال باقی مانده بود و خداوند به واسطه دعای بنی اسرائیل از آن صرف نظر نمود.

سپس فرمودند : شما هم اگر مانند بنی اسرائیل به درگاه خدا دعا کنید خداوند فرج ما را نزدیک خواهد فرمود ، اما اگر چنین نکنید این سختی ، به نهایت مدتش خواهد رسید. ( بحارالانوار ، ج52 ص 55 )

مولف کتاب مکیال المکارم با استناد به این روایت می گوید : وقت ظهور امام زمان (عج) از امور بداییه است ، که امکان تاخیر و تعجیل دارد یعنی می توان با دعا نمودن ، فرج و ظهور امام عصر (عج) را جلو انداخت و تشویق ائمه اطهار به دعا نمودن برای تعجیل ظهور ، بیانگر آن است که تحقیق فرج دارای یک زمان صد در صد تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست و اگر مردم به مسئله غیبت امام زمانشان و طولانی شدن این امر بی توجهی نکرده و همگی دعا نمایند ، امید است که خداوند هرچه زودتر طومار غیبت را در هم پیچیده و آن بزرگوار را ظاهر نماید. همچنان که در زمان حضرت ادریس علیه السلام وقتی آن حضرت مورد حمله ی حکومت طغیان گر زمان خویش قرار گرفت از میان مردم غایب شد ؛ در دوران غیبتش مردم تصمیم به توبه در مقابل خداوند را گرفتند و این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند دوران غیبت او را پایان بخشد. حضرت ادریس علیه السلام ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به ذلت و خواری افتاد. ( مکیال المکارم باب چهارم ، بحث غیبت انبیاء )

دعا در تسریع امر ظهور ، اثر قطعی دارد و ترک آن موجب تاخیر در امر فرج خواهد شد و از دقت در حدیث بنی اسرائیل و سایر روایاتاستفاده می شود که ممکن است با تضرع و دعای همگانی و استجابت حق تعالی حتی برخی نشانه های حتمی محقق نشوند وظهور موفورالسرور امام عصر (عج) سریع تر فرا رسد.

مسعود گلی بازدید : 158 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (1)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

وقتی او بیاید یک به یک سنگرهای کلیدی جهان را فتح می کند. گفتنی است یکی از نقاط جهان که بوسیله سپاه امام فتح می شود بیت المقدس است. ( روزگار رهایی ؛ ج1 ص 544 )

پس از آن ، واقعه ی بسیار مبارکی اتفاق می افتد که در جریان قیام و انقلاب امام مهدی (عج) سرنوشت ساز است و جبهه آن را تقویت می کند و آن فرود آمدن حضرت مسیح علیه السلام از آسمان است. حضرت مسیح علیه السلام که زنده است و در آسمانها به سر می برد به زمین می آید و پشت سر امام زمان (عج) به نماز می ایستد و بدین وسیله فضیلت و برتری پیشوای دوازدهم شیعیان را بر خود ، و پیروی خود را از آن حضرت به همگان اعلام می کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : سوگند به آن کس که مرا به حق برانگیخت در حالی که بشارت دهنده مردمان باشم. اگر از عمر دنیا نمانده باشد مگر یک روز ، خداوند آن روز را چنان طولانی می کند تا فرزندم مهدی (عج) در آن قیام کند ، پس از آن عیسی بن مریم علیه السلام فرود می آید و پشت سر مهدی (عج) نماز می خواند.

به دنبال این اقدام حضرت عیسی علیه السلام بسیاری از مسیحیان که جمعیت فراوانی از جهان را تشکیل می دهند به پیشوای شیعیان ، ایمان می آورند. گویی خداوند ، عیسی علیه السلام را برای چنان روزی حفظ کرده است تا چراغ هدایتی برای حق طلبان باشد.

در همین راستا امام علیه السلام الواح تورات تحریف نشده و کتاب مقدس یهود را که در نقاط خاصی از دنیا دفن شده است خارج می کند. ( روزگار رهایی ؛ ج1 ص 522 )

و یهودیان که نشانه های امامت را در الواح می بینند ، به آن حضرت ایمان می آورند. و به همین ترتیب ادیان دیگر نیز با مشاهده این تحول بزرگ و نیز شنیدن پیام حق امام و دیدن معجزات از آن حضرت ، گروه گروه به حضرت می پیوندند و اینگونه است که وعده حتمی پروردگار محقق می گردد و اسلام عزیز همه عالم را می گیرد. همانگونه که قرآن کریم بشارت داده است : " و او خدایی است که پیامبرش را با دلایل هدایت و دین حق فرستاد تا سرانجام آن را برهمه ادیان غالب گرداند اگر چه کافران را خوش نیاید. ( سوره توبه آیه 23 )

با توجه به تصویری که ترسیم شد ، تنها کسانی که آمدن حضرت را مخالف منافع خود میدانند باقی می مانند که حاضر به تسلیم شدن در برابر حق و حقیقت نیستند و این عده در مقابل جریان غالب و اکثریت مومنان تاب ندارند و با دستان مردم عدالت خواه کشور ، به کیفر اعمال ننگین شان خواهند رسید ، و زمین و اهل آن برای همیشه از شر و فساد ایمن خواهد شد. آن روز دیر نیست...

مسعود گلی بازدید : 236 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم


 

انقلاب جهانی حضرت مهدی (عج) ، در راستای تحقق اهداف خود ، با دو جبهه فرهنگی و نظامی روبرو است و برای مقابله با دشمنان در هر یک از این دو جبهه ، سلاح مناسب آن نیاز است.

در دوران پیش از ظهور ، پیشرفت علم و فناوری دیدگان را خیره می سازد و عقل را در حیرت فرو می برد. در چنین وضعی بهترین وسیله اتمام حجت و مبارزه ، همان راه علم است. در این هنگام اگر شخصی باشد که بزرگترین دروازه دانش را بگشاید و پایه های دانش پیشین را متزلزل سازد ؛ بی شک بسیاری در برابر او خاضع می شوند. بخش عمده ای از پیروزی های سپاه امام عصر (عج) در جبهه فرهنگی صورت می گیرد. قضاوت بر اساس کتب آسمانی پیشین ، ارائه معجزات قانع کننده ، اخلاق و سیره رئوفانه آن حضرت و ... دل های جهانیان را مجذوب خویش خواهد کرد و نیاز به برخورد نظامی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد . اما در جبهه نظامی باید گفت امدادهای غیبی ، سبب خواهد شد که پیشرفته ترین سلاح های روز در برابر سپاه حضرت رنگ ببازد و بی اثر شوند و در این مطلب به ذکر برخی از روایات وارده در این زمینه پرداخته می شود :

1-رعب و ترس : امام صادق علیه السلام میفرمایند : قائم ما اهل بیت با ترس و رعب یاری می شود. ( مستدرک الوسایل ج 12 ص 325 )

و نیز میفرمایند : خداوند حضرت قائم (عج) را به سه لشکر یاری می دهد ؛ فرشتگان ، مومنان و رعب ( ترس انداختن در دل دشمن ) (بحارالانوار ج 52 ص 343 )

از این روایات و احادیث استفاده می شود که دشمن از حرکت لشکریان حضرت مهدی (عج) چنان وحشت زده می شود که وقتی لشکریان آن حضرت از جایی می خواهند حرکت کنند کسی جرات شورش علیه آنان را ندارد.

2 –فرشتگان و جنیان : حضرت علی علیه السلام میفرمایند : خداوند حضرت مهدی (عج) را با فرشتگان ، جن و شیعیان مخلص یاری می کند. ( ارشاد القلوب ، دیلمی ص 268 )

امام باقر علیه السلام نیز می فرمایند : فرشتگانی که در جنگ بدر به پیامبر (ص) یاری دادند هنوز به آسمان باز نگشته اند تا اینکه حضرت صاحب الامر را یاری رسانند و تعدادشان پنج هزار فرشته می باشد. ( مستدرک الوسایل ، ج 2 ص 448 )

لازم است بدانیم که فرشتگان و جن ها دارای قدرت های بسیار عظیمی می باشند که بمب های اتمی و هیدروژنی در مقابل قدرت آنها چیز خاصی به نظر نمی آید.

مسعود گلی بازدید : 230 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

روایات ، جهان پس از ظهور را ، جهانی متمدن و در اوج قدرت و پیشرفت علمی معرفی می کند.

امام صادق علیه السلام میفرمایند : دانش ، بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند ، تنها دو حرف است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف آشنایی ندارند. هنگامی که قائم (عج) قیام کند ، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون می آورد و بین مردم نشر می دهد و آن دو حرف را نیز ضمیمه می کند و مجموع بیست و هفت حرف را میان مردم گسترش می دهد. ( بحارالانوار ج 52 ، ص 336 ).راه اندیشیدن و شکوفایی دانش و بستر کمال برای انسان هموار خواهد شد ، و امام مهدی (عج) جهل و نادانی را از فکر و اندیشه بشر پاک خواهد کرد.

هنگامی که قائم ما قیام کند ، دستش را بر سر بندگان می گذارد ، تا خردهای آن ها متمرکز شده و دریافتشان کامل گردد. ( کمال الدین ج2  675 ). عدالت و رفاه را گسترش داده و شرایط تحقق نیروهای ذاتی انسان را فراهم می سازد و این باعث یک جهش علمی کم نظیر خواهد گردید.

به این روایات دقت کنید : هنگامی که قائم ما قیام کند ، خداوند در دستگاه شنوایی و بینایی شیعیان ما گستردگی و کشش ویژه ای می بخشد تا میان آنان و مهدی ما واسطه و نامه رسان یا فاصله ای نباشد. ( کافی ج 8 ص 240 )

شخص مومن در زمان قائم (عج) اگر در مشرق باشد و برادر او در مغرب ، او را می بیند و اگر در مغرب باشد و برادرش در مشرق ، او را می بیند. ( بحارالانوار ج 52 ص 361 )

اینگونه روایات از رشد حیرت انگیز علم و فناوری در عصر ظهور سخن می گویند.

خداوندا ما را از معارف دنیای زیبایی ظهور بهره مندمان ساز.

مسعود گلی بازدید : 640 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

رجعت یکی از اصول اعتقادی شیعه است که در قرآن مجید و روایات اسلامی با الفاظ مختلفی یاد شده است ، معنای اصطلاحی رجعت این است که خداوند در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) ، گروهی از مومنان را برمی انگیزد تا از ظهور دولت حق بهره برده و به ثواب نصرت و یاری آن حضرت نائل گردند و نیز گروهی از دشمنان را بر گردانده تا از آنان انتقام گرفته شود. علامه مجلسی در بحارالانوار به بیش از صد و شصت آیه و روایت در باب رجعت ، اشاره می کند و می گوید : برای کسانی که به گفتار ائمه اطهار علیهم السلام ایمان دارند ، جای شک و تردید باقی نمی ماند که مساله رجعت ، حق است ؛ زیرا روایات وارده در این باب در حد تواتر است و این روایات را بیش از چهل تن از بزرگان ، علماء و محدثین عالیقدر در بیش از پنجاه کتاب معتبر روایت کرده اند.مهمترین سوالی که در برابر این عقیده مطرح می شود این است که هدف از رجعت قبل از رستاخیز عمومی انسانها در قیامت چیست؟ با توجه به اینکه رجعت جنبه همگانی ندارد، بلکه مختص به مومنان واقعی و هدایتگر و رهبران کفر و پیروان خاص آنها می باشد. اهداف رجعت را اینگونه می توان بیان نمود :

1-بازگشت برترین انسانها برای رهبری جهانی و مدیریت بی نقص حکومت اهل بیت علیهم السلام.

2- زنده نگه داشتن روحیه امید در مومنان.

3- تحقق وعده الهی در پیروزی نهایی مستضعفین.

4- توفیق خداوند به مومنان حقیقی برای برپایی حکومت عدل جهانی.

5- معرفی پایه گذاران انحراف بشریت و مجازات آنها در دنیا.

بطور کلی رجعت کنندگان به دو دسته تقسیم می شوند :

یک : مومنانی که آرزوی جهاد در رکاب امام عصر (عج) را داشته اند و اشتیاق حضور در دولت کریمه و انتقام از ستمگران را در سینه داشته اند.

دو : رهبران جبهه باطل که پایه گمراهی را در میان جامعه بشری بنیان گذاری کرده و با مبارزه با حجت الهی ، راه هدایت را مسدود کردند ، این عده مجازات و حدود الهی را بعد از قیام جهانی منجی و قبل از عذاب قیامت دریافت می کنند.

خداوند در قرآن میفرماید : " به آنان از عذاب نزدیک ( عذاب این دنیا ) پیش از عذاب بزرگ ( آخرت ) می چشانیم. " ( سوره سجده آیه 21 )

امام صادق علیه السلام در مورد این آیه فرمودند : عذاب نزدیک ، عذاب در رجعت است و عذاب اکبر ، عذاب روز قیامت است. ( بحارالانوار ج 53 ص 24 ).بطور کلی امید به رجعت و آرزوی انتقام از ظالمان یکی از پایه های فرهنگ مذهب حقه شیعه به شمار می رود و بر تمامی شیعیان لازم است که ایمان و اشتیاق خویش را به رجعت تقویت کنند و از خداوند توفیق یاوری اهل بیت علیهم السلام را در روزگار رجعت طلب کنند. یکی از دعاهایی که به ما رسیده ، خواندن دعای عهد به مدت چهل روز بعد از نماز صبح است که به خواننده توفیق رجعت و یاری امام عصر را می دهد.

مسعود گلی بازدید : 185 شنبه 11 خرداد 1392 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم


ابتدا باید دانست که مهمترین عامل دوری انسان و غفلت از امام زمان (عج) طبق فرمایشات ایشان ، ناخشنودی آن حضرت از ارتکاب گناه شیعیان می باشد. آن حضرت در توقیع خویش میفرمایند : " آن چه که ما را از شیعیان دور کرده ، گناهان و خطاهایی است که مرتکب می شوند و چنین انتظاری از آنان نداشتیم. " ( بحارالانوار ، ج 53 ص 176 )

امام صادق علیه السلام نیز شرط یاوری امام را دوری از شبهه و گناه می دانند :  " هر کس دوست دارد از اصحاب قائم (عج) قرار گیرد باید انتظار را پیشه کند و در حال انتظار با ورع و اخلاق پسندیده رفتار کند اگر کسی با این حالت پیش از ظهور از دنیا برود اجر کسی را دارد که قائم را درک کرده است. " ( غیبت نعمانی ص 200 )

ورع مرتبه ای بالاتر از تقواست ؛ یعنی نه تنها انسان از گناهان دوری کند بلکه اگر احتمال دهد در موقعیتی مرتکب گناه قرار خواهد گرفت ، از آن موقعیت دور شود و حتی از امور مشکوک و شبهه ناک هم بیزاری بجوید.

بنابراین کسی است که مشتاق یاوری امام عصر (عج) می باشد باید با احتیاطی ویژه به انجام فرامین الهی بکوشد.

اگر چه یاوری امام نیاز به مراتب تقوا دارد اما خداوند راه امید را بر گناه کاران نبسته است و میفرماید : " بگو ای بندگان من که بر خویشتن زیاده روی روا داشته اید! از رحمت خدا مایوس نشوید. همانا خداوند همه گناهان را ( با شرایطش ) می آمرزد ، که او خود آمرزنده ی مهربان است. " ( زمر / 53 )

 مهربانی خداوند به همین حد محدود نمی شود و نه تنها بر گناهان قلم عفو می کشد بلکه گناهان را به حسنات مبدل میکند. ( فرقان / 70 )

" مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته کند. پس آنانند که خدا بدی هاشان را به حسنات تبدیل می کند ، و خدا آمرزنده  مهربان است. " نتیجه این که ، افراد گناه کار نیز می توانند با امید به رحمت الهی راه توبه را در پیش گیرند و بدانند که با یقین به آن مهر بیکران خواهند توانست به ندای هل من ناصر مولایشان لبیک گویند و به آغوش پر مهر ایشان باز گردند.

بنابراین بدیهی است اشخاص گناه کار هم اگر قلبا از گذشته خود پشیمان شوند و در صدد جبران گذشته برآیند امام عصر (عج) با آغوشی باز از آنها در صف یاوران خود خواهد پذیرفت. ( نهج الفصاحه حدیث 3157 )

پشیمانی حقیقت توبه است و هرکس که از گناهان توبه کند مانند کسی است که گناهی ندارد. داستان حر بن ریاحی حجتی است بر تمامی اهل عالم ، که راه بازگشت همیشه و برای همگان باز است و ناامیدی از رحمت خداوند اشتباهی بزرگ می باشد.

 

تعداد صفحات : 43

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نحوه آشنایی با سایت مـهـدے دانــلود ?
    آمار سایت
  • کل مطالب : 298
  • کل نظرات : 143
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 856
  • آی پی امروز : 118
  • آی پی دیروز : 68
  • بازدید امروز : 177
  • باردید دیروز : 150
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 500
  • بازدید ماه : 327
  • بازدید سال : 14,193
  • بازدید کلی : 571,325